Friday, May 12, 2006

شتا

يهم شتائي بلملمة أشيائه المبعثرات هنا و هناك استعدادا للرحيل
يقف بحقائبه المكدسة علي باب روحي .. يلتفت ليدحرج نظرة اخيره
مغلفه بدمعه أبت و أن تسقط فتبلل حصيرتي الجديدة
تتسارع طرقات قلبه ..
تسقط الحقائب من يديه في اللحظة التي تسبق هرولته تجاهي
يصفعني الهواء البارد
واخيرا .. تسمر أمامي برماديته الكئيبه
و قال .. مش ماشي .. مش هامشي يا بسمه .. هافضل هنا معاكي .. انا اتعودت خلاص علي وجودي جواكي و حواليكي .. وكسر العادة اشد إيلاما من العادة ذاتها .. ما انت عارفه
قلت انا .. بصراحه مش هينفع .. اصل انا عندي معاد .. انا في انتظار الربيع .. هو قاللي انه جاي
أطرقت قليلا ثم اتبعت .. و حتي ان قرر ما يجيش.. انا هاروح له..اجيبه في ايدي و ارجع
برده الربيع يستاهل المشوار





أد إيه محتجالك .. في الوقت ده بالذات ..
بس يا خسارة .. انت مش هنا
انا لوحدي .. لوحدي اوي .. تايهه و خايفه ..
كل ما اقول لازم اكون اقوي .. يتشد عودي و اقدر علي الدنيا .. الاقيني محتجالك اكتر ..
الاقي راسي عايزه تدفس جوه حضنك الدافي .. و دموعي عايزه تتمسح بكفوفك البراح
و وداني عايزة تسمع تمتماتك الشجية .. و وشي عايز يتلفح بسخونة أنفاسك كأنه رغيف عيش طازج خرج من الفرن حالا ..
يالا بقه تعالي .. كفايانا بعاد

4 Comments:

Blogger karakib said...

حلو التشبيه بتاع الانفاس الساخنه ده
اكيد ريحته حلوه زي العيش البلدي الطازه تشبيه يجوع بصراحه بس جميل
انتوك

3:57 AM  
Blogger Bassma said...

كراكيب ..شكرا للاطراء و سعيده بتشريفك..

1:20 PM  
Blogger Ahmed Shokeir said...

للأسف الشتا مشي ولا شفنا ربيع

11:50 AM  
Blogger Bassma said...

جاي ..الربيع جاي .. لازم يجي .. اصل مش بمزاجه ..ده قانون الطبيعه

12:11 PM  

Post a Comment

<< Home