Wednesday, October 04, 2006

تـــــرانيـــم خــــزفيــة

تشــقق في البدن تبعه انهــيار في الروح .. هكذا اطــل علينا الوافــد الجديد صبيحــه هذا اليوم و قد اثــر الانتحار ذبحا علي ان يحيا كصنم اصم و ابكم لا يحرك ساكنا في دنيا ديناميكيتها مذهله
نحن الكائنات الخزفيه تماثيل كنا او فــازات زهــور او حتي لوحــات النحت البارز مصــلوبه علي الحيطان
كنا ننتحب
مرصوصون علي طاولات العرض او متصومــعــون داخل اكياس بلاستيكيه في انتظار تمام النمو ..
و سواء اكتملنا ام لم نتجلز بعد .. و حتي المبتسرون منا المزينه اجسادهم من الطين الاســـواني ببصمات يديه المبدعه
كنا جميعا في حاله شجب و ادانه للقدر غريب الاطوار هذا اللذي يتحرك بعشوائيه فيؤذينا ..
يحرم الرائيــن ابداع الفنان .. الابداع الطيني الذي لم تحرقه الشمس بعد و لا السنون و لا لفحات الفرن الحاره
و يحرمنا نحن الخزفييين من فرحتنا بشقيق جديد يأتي بالرزق يجره في القدمين ..

اما الفنان المحزون فوقف خلف طاولته الخشبيه يتأمل بأسي الاخـــاديد المتفجره في بدن الوافد المفقود
قطرات العرق تندي جبهته ذات الخطوط المحفوره حياة بين احضان الزمان
اما عن قلبه .. فالدقه تلو الدقه تلو الدقه .. ايقاعات صاخبه تنـــحر السكون
انزلقت يده البارده تمسح الاحزان عنا و عن اشلاء الفقيد
تمسح شقاء لسنين لم نعشــها بعد .. و لا هو
تمسح عناء لحياه لم نملؤها صخبا .. و لا هو
يتأرجــح كيس بلاستيكي في ارتعاشه يديه عما قليل سيصبح هو كَفَن المذبوح
دمعه نبتت في غيطان عينيه الخضراء .. رأيناها تدور و تدور في مقلتيه حتي اسقطها الاعياء فامتزجت بطين الجثه فذاب الطين البارد في ماء الدمعه
دموعه الخضراء كما حورس الاله تهب حياه لمن يستحق ومن يريد ..
ماؤها يتهادي فيروي وجهه الوسيم ليعود خصبا صالح لزراعة الابتسامات في موسمها القادم حتما

كم من الوقت مر علي هذا الحال لا احد يعرف تحديدا و لكننا انتبهنا علي صوت طقطقه الطين بين يديه .. فاذا باصابعه مغروسه في روح تمثاله و البدن .. يضغط الطين بقبضتيه .. يزيل كل اثر لارواح شريره مثلت بجثه تمثاله
يمد يديه في جوف القلب .. في جوف الروح .. يسد شقوق و يملس نتوءات
لم يكن ليرقع روحا قد نفقت .. ولكن ليبدأ من جديد ينفث من روحه في الطين فيصيغه حلما جديدا .. تمثالا جديدا اكثر قدره علي البقاء في ظل هذا الزمن الصعب
يقول للموت اذا باغته .. ليس بي رغبته لمصاحبتك هذا الشتاء .. اموركثيره عليَ انجازها اولا ..
تعالي الشتاء القادم لربما تجدني اكثر استعدادا للقاؤك ..
لكني اليوم انا حي .. و غدا ايضا

ترنيمه الخزاف

الخزف ليس ماء و طين

بل هو خلايا تسقط منك فتعجنها مع ما تعجن
و هو رائحه كفيك تمزجها مع ما تمزج
و هـــو زفـــــــيرك يتنفســه الطــــين
و هــو مزاق الطين علي طرف لســانك
و هــو حــراره جسدك تصل اليه بلمساتك
و هي روحك تنفخ منها في الطين فيصير جمالا بديعا باذن الله
انه البدايه و المنتهي .. من الطين خلقت و اليه تعود

13 Comments:

Blogger الســـاحر said...

الصراحه بقى انا عايز جايزة انى اول كومنت
المهم انا بحييكى على الموضوع اللى بجد بجد جااااااامد
والله على البدايه الرائعه
تشــقق في البدن تبعه انهــيار في الروح اللى شدتنى فعلا انى اكمل بقيت الموضوع
ربنا يوفقك

5:48 AM  
Anonymous Anonymous said...

حرف الذال فوق على الشمال في الكيبورد
زرافة غير ظرافة غير ذرافة

4:15 PM  
Blogger Bassma said...

شكرا يا ساحر .. انا اللي عايزه جايزه انك اول تعليق
اخدت بالي يا سيد انومينوس .. هراعي الفرق بين الحروف

5:27 PM  
Blogger Gemyhood said...

الاخ انونوميس مالقاش فى الورد عيب قاله يا احمر الخدين


بسمة

مش هاقولك حلوة و كدة لانى متعود على كدة منك

بس انا عندى تصور تانى خالص

انا واحد بقيت خزاف عاجز عن التشكيل

فما بالك باختلاط عرقى بابداعى

تبا لزمن

نقف فيه عاجزين عن الابداع

تبا لسماوات خلناها رحبه فاتحة ذراعيها لكل فنان

1:40 PM  
Blogger shady said...

لم يكن ليرقع روحا قد نفقت .. ولكن ليبدأ من جديد ينفث من روحه في الطين فيصيغه حلما جديدا .. تمثالا جديدا اكثر قدره علي البقاء في ظل هذا الزمن الصعب


أنفث لعلها تخرج تلك الروح فتخرجنا من موتنا

6:45 PM  
Blogger Bassma said...

جيمي .. ابهرتني .. مش عرافه اعلق علي تعليقك .. انا عندي نفس الايمان اللي عندك بان ابداعتنا جزء منا وانها بتتأثر بينا و حته من روحنا بنسيبها جواها ..
يا شادي اه .. عندك حق .. يا ريت الموات يموت و .. و تعيش الحياه و الاحياء و انصاف الاحيياء انصاف الميتين يشفولهم حل و يقرروا يا يكونوا مع دول او مع دول .. لكن النص نص ده مقرف اوي

4:44 PM  
Blogger Unknown said...

basma enti gamila b chkl yosir el faza3!!

3:51 AM  
Blogger Bassma said...

يا زانوبيا شكرا جزيلا ..

3:34 AM  
Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

9:01 AM  
Anonymous Anonymous said...

مدونتك رائعة يابسمة

وأكتر حاجة لفتت انتباهى الاغنية الرائعة تتر حنين لانى بعشق المسلسل دة وبعشق الاغنية

ومش مصدقة ان فى حد زى بيحب الحاجات دى
ولى عودة عشان اقول رأى فى كل موضوع لان كل اللى بتكتبيه يستحق نديه حقه

تقبلى تحياتى

9:06 AM  
Blogger Bassma said...

اشكرك شكرا جزيلا يا اميره القلم ..

3:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

هاى كيف الكل انا بصراحة مبهور انا دخلت هنا صدفة ومفعلا مش كنت متوقع الى شوفتة الاغنية سحرتنى اتمنى ان اى حد يكون عندة الاغنية او يعرف طريقا يقولى انا حتى حاولت اعمل سبسكريب بس مش عارف فى اية هاحاول بعدين اتمنالكم كلكم التوفيق وياريت لو حد يعرف لها لنك او اجيبها منين يرد علييا وانا هارجع تنى ابص على الصفحة انشاء اللة

10:00 AM  
Blogger Bassma said...

العزيز انومينوس انا عندي الاغنيه ممكن تضيفني علي الماسنجر او تقوللي الميل بتاعك و ابعتهالك
basma200310@hotmail.com

10:13 AM  

Post a Comment

<< Home