Friday, December 15, 2006

يومٌ في ديسمبر هذا العام


رحلت الظلال
ذهب الرمــاديون و انصاف الموجودون بضجيجهم و صيــاح أمــزجتهم الغريبة
الرمــاديون المثقولة جلــودهم بطبقــات شمعية و ملفوحة وجوههم بسحابات الدخان الغميق
خلفتهم ورائي خربون .. !
الكلاب الضالة تبول عند اقدامهم , و اجسادهم الهشة تتحلل علناً .. تبذرالكراهة في الاجــواء
* * * * * * * * *
ذهب الرماديون و انصاف الموجودون بضجيجهم و صياح امزجتهم الغريبه
وبقيت انت .. بقيت الحقيقه مجسده في شخصك الجميل
و ليكن ظهورك في الحياه هو بمثابة اعلان لرحيل اناتي الماضيات
ولتكن صلاتي ان تكون لي ابدا و اكون لك
من الان و الي المدي .. حيث الالوان الفـــتية .. و البريق الحقيقي غير الزائف للاشياء الطيبة
اجزم ان وجودي قد اكتمل في تلك اللحظه التي ارتددت فيها الي قفصك الصدري لاتمم اكتمالك
فانا ضلعك الناقص
خلقت منه و الية اعود ها انا ذا
فيكتمل بوجودي وجودك الكلي و اكتمل انا بجزئيتي فيك
احبك
اتغزل الان في سحر عينيك .. في دفئك الوثير .. و في ابتسامه ودوده تتصدق بها علي الرائح و الغادي
و في نبـــلك .. نبيل انت و طيبا يا اخناتوني الجميل
* * * * * * * * *
الرماديون .. الرماديون .. دائما ما يظهر رمادييون يفسدون لحظات الحياه الاكثر بهجة
لو ان لي ان اخترق اجسادكم و ارواحكم فأترك ثقبا كبيرا في جدران انفسكم تعبث حوله العصافير الصغيره وتنمو عند اطرافة االنباتات البريه .. علكم تؤمنون ؟
لو ان لي ان أُطهر رجسكم و ابدد سوادكم علكم تشعرون ؟
لم افسد عليكم حيواتكم الفاسدة اصلا ..لم افعل .. فلم الان تصرون علي نحر فرحتي .. لم انتم للفرح كارهون ؟
* * * * * * * * *
قالت ضاربه الودع .. اني سأكون بصحبه يدين دافئتين و قلب عامر فأيقنت انهما لك انت لا محــاله
انت عندي دنيا واسعه بلا جدران و حياة بكامل تفاصيلها فان غاب ضياؤك اشتد السواد من حولي و لـــفح الحزن في عيني مردة من خوف و برد و قسوه الفصول .. فكن هنا
وان راودتك رغبة في البعاد مجددا- فتمهل قليلا او افعلها - لكن رجاءا - رد لي بقايا قلبي اولا .. اوان شئت فاتركة علي باب البيت في سلة مع ورقة مكتوب رسالتك القصيره عليها و تاريخ اليوم

* * * * * * * * *
الرمادييون و انصاف الموجودون بضجيجهم و صياح امزجتهم الغريبة يحومون حولي ثانيةً .. أمقتهم .. امقت دورة حياتهم الغريبة .. فهم من بين موت و موت يبعثون
ارحلي عني ايتها الظلال الرمادية
لا طاقة لي اليوم بظلال كئيبة .. فانا اليوم سعيدة .. واحبة .. لو انك تعلمين

26 Comments:

Anonymous Anonymous said...

يعنى دى اول مرة تجينى جرأه وأعلق عندك ،
قررت وبكامل قواى العقلية أنى أكتب تعليق عندك ويمكن ميكونش تعليق على أد ما هو استفسار ..
هو ليه يعنى " ضلعك الناقص "؟؟ يعنى مش حاسسها او مش فاهمها؟
طبعاً طمعان فى كرمك ولغتك فى توضيح لى .. وعموماً أنا شايف انكم أجمل حاجه ممكن تكون فى ديسمبر ،
وعيد ميلادى سيأتى فى الاول من يناير :)
تحياتى

4:08 PM  
Blogger Bassma said...

العزيز شرقاوي .. اسعدتني جدا جرئتك هذه المره كما تسعدني دائما
اما استفسارك فاعتقد انك كنت تقصد " ضلعه الناقص " مش ضلعي انا .. و لو انها مش فارقه كتير احنا الاتنين بنكمل بعض .. بس هي اتقالت بالطريقه دي لان في موروث احب اسميه -شعبي - مش ديني بيقول ان حوا اتخلقت من ضلع ادم
عارفه تماما انك مختلف مع الفكره و رافضها وانا معاك و هو كمان .. الفكره اني بميل اكتر للاجواء التراثيه و شفت انها حللت لنا بطريقتها اسباب احسسنا اننا من بعض
شكرا لتعليقك و دائما مرحبا بك

8:27 PM  
Blogger shady said...

عندما قرأت تلك الكلمات اخذت اناملى تداعب انفى وكأنها تغازلها ههههههه ما كل هذا الفرح فى الكلمات

9:07 PM  
Anonymous Anonymous said...


!!... مبروك

6:09 AM  
Anonymous Anonymous said...

بسومة الجميلة هنيئاً لك بإخناتونك العظيم
و أتمنا أن تظلى فى هذه الحالة المزاجية الرائعة دائماً
ربنا يوفقك يا فراشتى
هناء

6:25 AM  
Blogger Bassma said...

شادي : مش بس كلماتي اللي فرحانة .. انا كلي علي بعضي معجونه فرحة .. يا رب تكون سعيد زيي و كل الناس مبسوطين و راضيين

انومينوس : الله يبارك فيك و عقبالك .. بس ليه علامتين تعجب ؟؟ !!

هناء حبيبتي : ربنا يوفقنا كلنا يا نوقة .. كلنا .. انا و هو و انتي و هو و هي و هو .. كلنا..
و الرابعه ربنا يرزقها باللي يقدرها

4:23 AM  
Blogger Gemyhood said...

كدة تنسى ابنك برضوا :(

3:33 PM  
Blogger Bassma said...

انا لا يمكن انسي ابني ابدااااااااا
انا بس سيباه يفرح بنجاحاتة العريضه و نجوم السما اللي بتتقطف بايدية

1:16 PM  
Blogger كراكيب نـهـى مـحمود said...

تملئني دهشة كيف لا زال هناك من يزعج من وجود هؤلاء ويطالبهم بالرحيل
وهم في كل سم من الهواء
تحياتي للتدوينة عبقرية المفردات والاحساس

10:55 AM  
Anonymous Anonymous said...

مبروك يا بسمه ألف مبروك أنا فرحت جدا بهذا البوست لكم أحزننى البوست السابق والذى شعرت فيه أن الكلمات تبكى شعرت بمدى صدقه وصدق إحساسك وأنت تكتبيه شعرت بمدى ألمك وتعذبت من أجلك وأنا لا أعرفك ولكننى أحببتك
وظللت مترقبه أن تكتبى بوست جديد تأخرتى جدا لكن الحمد لله عود أحمد أنا فرحانه أوى عشانك ............ مبروك

2:41 PM  
Blogger الحصان الأسود said...

انا باحب اللون الرمادي

مش كل حاجة تبقى يا ابيض يا اسود

الوسط كويس

انا اعيش في الموود الرمادي معظم وقتى لا فرحان ولا زعلان...... عايش متعايش

الرماديون دول ممكن يكونوا أمعه الرأي من لا رأي لهم اة بس برضة ممكت عمال المناجم او عمال مصانع

اللون الرمادي عندي بيديني احساس بالقوة والصلابة

لون الصلب والرصاص و الحديد

مش عارف بس ساعات باحس اني بابص للأمور نظرة مختلفة شوية

كلامك يبعث على التأمل

تحياتي

5:19 AM  
Blogger Bassma said...

كراكيب شكرا يا بنوته علي كلامك الحلو .. بس الحقيقه ان اه .. لسه في ناس بتنزعج من الرماديون و لسه في ناس مش عارفة توفق اوضاعها مع تواجد الظلال في الحياه
البنوته انومينوس : رغم اني مش عرفاكي بس فرحت اوي بالتعليق بتاعك بجد شكرا لكل الناس الجمال و الاشياء المبهجه في حياتي
الحصان الاسود .. كل حد من حقه يشوف الاالوان بطريقته :)

9:52 AM  
Blogger KING TOOOT said...

حبـّيه كمان علشان هو أكيد يتحب
خبـّيه في أأمن مكان جوا حواشي القلب
خليه جواكي نور و نهار جديد طالع
ماتتوهيش فرحته بين ألف درب و درب
وعجبي
KING TOOOT

11:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

:)))))))))))))

4:16 AM  
Blogger DantY ElMasrY said...

دائما الرماديون ....أنا أشاركك الشكوى من أولئك الناس وأعانى من تسلطهم وتعديهم على أدق خصوصياتى وخصوصياى أى شخص ملون وعموما المشكلة عندهم مش عند الملونين فاللون هو الشخسية الأصلية للانسان والألوان كتير مش أبيض وأسود ورمادى .أبشع شىء ان الواحد يبقى رمادى أو يدعى ان له لون وهو رمادى ودى قمة البشاعة ....تحياتى

4:19 AM  
Blogger DantY ElMasrY said...

فى مشكلة عن الوجود الجزئى والوجودالكلى لماذا وجود الأنثى جزئى؟؟؟؟؟؟الموروث هنا مش عذرولا التواضع

4:22 AM  
Blogger abdallah ahmed , عبدالله احمد said...

بسمة الجميلة
مدونتك اكثر من رائعة
كل سنة و انتي رقيقة و فنانة و جميلة


تحياتي

4:01 PM  
Anonymous Anonymous said...

مين يشهد للعروسة**غير صاحب النصيب والقسمة
كانت مشاعره سنين محبوسة**شافك رسم للحب اجمل رسمة
قبلك كان محتاس ستين حوسة**بس كان محتاج قرارات حاسمة
بجد الواد يستاهل بوسة**اسمراني وعنيه مبتسمة
كتاباته دايما مدروسة**ودماغه وافكاره دسمة
هو بيحبك وبيحب المحروسة**ومشاعره اكبر من الحب وأسمى
لاتقوللي اليسا وهيفا وننوسة**مفيش في قلبه غير بسمة
امضاء:
الغربة وطني

4:27 AM  
Blogger Bassma said...

يا ملك توت بحبه ..بحبه بجد.. شكرا لزيارتك وتحياتي لاشعارك المتألقه دوما
فنجان قهوه .. ابتسامتك تجنن يا بنوته .. انستي و شرفتي
دانتي المصري عندك حق في مسأله الوجود الكلي و الجزئي و ان الموروث مش عزر .. بس هنا في حاله شديده الخصوصيه .. ضروري نناقشها وجها لوجه قريبا
عبد الله احمد اسعدني جدا جدا تشريفك و تعليقك يا فنان يا مبدع
:) زيزو يا جميل .. كلامك جميل

11:30 AM  
Blogger rokaaa said...

كل سنه وانتى طيبه مدونتك اكثر من رائعه بجد
عاجبنى اوى تعبيرك واحساسك وانا فعلا بكره اللون الرمادى وبحب اوى الاسود

3:56 PM  
Anonymous Anonymous said...

بسمة ازيك
قوية لغتك ومحكمة وسعيد للحالة الجميلة اللي انتي عليها
بالتوفيق دايما

7:45 PM  
Blogger Bassma said...

روكا : كل سنه و انت طيب و شكرا لزيارتك و تعليقك
تامر عفيفي : تسعدني تعليقاتك دايما :) نورت

12:52 AM  
Anonymous Anonymous said...

موضوع حلو احيكى
مدونتى
هايل
http://massar7abibty.blogspot.com/

7:34 PM  
Anonymous Anonymous said...

الى حد ما
كلامك عجبنى
برافو

4:20 AM  
Blogger  بسمه عبدالباسط said...

بجد يا بسمه مش عارفة أقول أيه على البوست الهايل
ده أنا قريته أكتر من مرة وكل مرة كنت بخاف اعلق لانى مش لاقية كلام يوفيكى حقك
وعلى فكرة انا أعرفك جايز أنتى ماتاخديش بالك منى بس أنا عارفاكى من منتدى الكرامة وأسمى كمان زى أسمك هاه عرفتينى
على العموم بوست جميل قوى

10:59 AM  
Blogger Bassma said...

شكسبير افندي .. متشكرين يا سيدي
بسومه الجميله .. طبعا عرفاكي يا بنوته و مبسوطه بتعليقك

2:08 PM  

Post a Comment

<< Home